چرا باید یک کسب وکار آنلاین داشته باشیم؟

چرا باید یک کسب وکار آنلاین داشته باشیم؟

  1. برای راه اندازی کسب وکار آنلاین به سرمایه بسیار کمی نیاز دارید
    هزینه ای که برای راه اندازی یک کسب وکار آنلاین نیاز دارید در مقایسه با بیزنس های غیرآنلاین بسیار بسیار کمتر است. برای شروع کار نیازی به مغازه، دفتر کار، کارکنان پرشمار یا حتی محصولات زیادی ندارید. تنها چیزی که برای روزها و شاید حتی ماه های اول کار خود نیاز دارید یک سیستم کامپیوتر و اینترنت باکیفیت است. به همین دلیل لازم نیست تمام پس انداز زندگی خود را روی یک کسب وکار نوپا ریسک کنید. به مرور و با رشد بیزنس، می توانید سرمایه گذاری خود را روی کسب وکارتان افزایش دهید.
  2. پتانسیل توسعه بیشتر و بازار روبه رشد در انتظار شماست
    راه اندازی یک کسب وکار در دنیای واقعی به معنی مواجه شدن با محدودیت های دنیای واقعی ست. هزینه های بالا، کاهش تعداد مشتریان در ایام خاص، مناسب نبودن محصولات و خدمات برای تمام مواقع سال و حتی تعداد افرادی که به بیزنس شما دسترسی دارند می توانند سود شما از کسب وکارتان را کاهش دهند اما بسیاری از این موارد برای کسب وکارهای آنلاین مطرح نیستند. ضمنا تعداد کاربران اینترنت و افرادی که به صورت آنلاین خرید می کنند روزبه روز بیشتر می شود. حد فاصل سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ تعداد کاربران اینترنت از ۷۶۴ میلیون به ۲.۵ میلیارد نفر رسیده و این مساله نشان دهنده افزایش تعداد مشتریان بالقوه برای کسب وکارهای اینترنتی است.
  3. هفت روز هفته و ۲۴ ساعت روز در دسترس مشتریان هستید
    یکی از تفاوت های اصلی کسب وکارهای آنلاین و غیرآنلاین میزان دسترسی مشتریان به آن هاست. به لطف اینترنت، ویترین شما در تمام ساعات روز و همه روزهای هفته در معرض دید مشتریانی از تمام دنیاست. بسته به نوع کسب وکار و محصولاتی که ارائه می دهید می توانید همیشه آماده دریافت سفارش از مشتریان باشید. از این نکته غافل نشوید که مشتریان همیشه به دنبال سریع ترین راه برطرف کردن نیازهای خود هستند و شما به همین دلیل می توانید از کسب وکارهای فیزیکی و غیرآنلاین جلوتر باشید.
  4. چگونه یک کسب‌وکار آنلاین راه‌اندازی کنیم؟

8 قدم تا راه اندازی کسب وکار اینترنتی

  1. ایده و هدف اصلی کسب وکارتان را مشخص کنید
    مشخص کنید که کسب وکار شما کدام نیاز چه افرادی را برطرف خواهد کرد؟ چه مزیتی نسبت به سایر رقبا دارید و چطور می خواهید این مزیت ها را به مخاطبان خود معرفی کنید؟ چرا مشتریان باید برای کالا یا خدمات شما حاضر به پرداخت پول شوند؟ با یافتن پاسخ این سوالات می توانید به سراغ گام های بعدی بروید و به شکل هدفمندتری فعالیت کنید.
  2. قوانین مربوط به اداره کسب وکارتان را بشناسید
    مدیریت یک کسب وکار آنلاین به معنی رها شدن از قید و بندهای قانون نیست. رعایت قوانین مالیاتی، مسائل مربوط به ثبت اختراع و حق ایده و سایر مواردی که ممکن است برای فعالیت در هر صنفی نیاز به کسب مجوز داشته باشد می تواند در آینده برایتان مشکل ساز شود. با آگاهی از قوانین مربوط به کسب وکارهای آنلاین و کسب مجوزهای آنلاین می توانید روی آینده حساب کنید و بدون مشکل به فعالیت بپردازید.
  3. روی بازار هدف خود تحقیق کنید
    قبل از راه اندازی کسب وکار باید نسبت به ویژگی های مشتریان بالقوه آگاهی داشته باشید. عملکرد رقبا را تحلیل و بررسی کنید، نیازهای مشتریان و کلمات کلیدی جامعه هدف خود را بشناسید و ببینید چطور می توانید خود را به آنان معرفی کنید. محصولات یا خدمات مورد علاقه مشتریان، حاشیه سود و پتانسیل و کشش بازار را مد نظر قرار دهید و ببینید آیا در این زمینه می توانید به سود مناسبی دست یابید؟
  4. جامعه هدف خود را به طور دقیق مشخص کنید
    پس از یافتن پاسخ سوالات قبل می توانید روی جذب مشتریان تمرکز کنید اما پیش از آن باید روش درست معرفی خود به آنان را بیابید. مشتریان شما چه قشری هستند؟ کجا حضور دارند و چه مطالبی را دنبال می کنند؟ چطور می توانید کسب وکار خودتان را به آنان معرفی کنید؟ باید از چه ادبیاتی استفاده کنید و روی برجسته کردن چه ویژگی هایی تمرکز کنید؟ به طور مثال اگر می خواهید لوازم خانگی بفروشید و جامعه هدفتان زنان خانه دار است باید سایت ها، شبکه های اجتماعی و گروه هایی که عمدتا زنان خانه دار آن ها را دنبال می کنند بشناسید، مواردی که برای این قشر مهم است را بدانید و با ادبیات مناسب روی نقاط قوتی که می تواند آن ها را به خرید از شما ترغیب کند تمرکز کنید. شناخت درست جامعه هدف و ویژگی های آن به شما کمک می کند که با کمترین هزینه تبلیغات بتوانید مشتریان بیشتری را جذب کنید.
  5. منبع تامین محصولات و خدمات خود را تعیین کنید
    شما می توانید کالا یا خدمات متنوعی را در اینترنت به فروش برسانید. باید پیش از شروع یک کسب وکار به تامین اقلام و محصولاتی که قصد ارائه آن ها را دارید فکر کنید. منابع مورد نیاز را بشناسید و سعی کنید همیشه با کمترین هزینه، مواد اولیه و حتی محصول نهایی را تهیه کنید. زنجیره تامین محصولات خود را بشناسید تا همیشه بتوانید نیاز مشتری را برطرف کنید و با اختلال در عرضه مواجه نشوید.
  6. کیفیت و دوام محصول خود را بررسی کنید
    برای بقای یک کسب وکار در نهایت کیفیت حرف اول و آخر را خواهد زد. باید نسبت به کیفیت و ارزش خرید محصول و خدماتی که ارائه می دهید اطمینان داشته باشید. بررسی کنید که آیا محصول شما با این قیمت ارزش خرید خواهد داشت؟ خدمات شما به قدری باکیفیت است که مشتری مجددا به سمت شما بازگردد؟ آیا رقیب دیگری وجود دارد که همین محصول را با قیمت پایین تری عرضه کند؟ در صورتی که از کیفیت خدمات و محصولات خود مطمئن نیستید به سراغ راه اندازی کسب وکار نروید چون در نهایت با شکست مواجه خواهید شد.
  7. تصویر خاص برند خود را بسازید
    آنلاین بودن یک کسب وکار به معنی شلختگی و بی هویت بودن آن نیست. باید برای کسب وکار خود یک نام مناسب، لوگوی استاندارد و هویت بصری قابل قبول داشته باشید. از انتخاب رنگی که برای معرفی کسب وکارتان از آن استفاده می کنید تا عکسی که از محصول خود ارائه می دهید روی اعتبار و میزان فروش بیزنس شما تاثیرگذار خواهند بود. بهتر است این موارد راخودتان یاد بگیرید ولی در صورت نیاز آن را برون سپاری کنید زیرا کیفیت آن ها تاثیر شگرفی روی میزان فروش شما خواهد داشت.
  8. وقت راه اندازی کسب وکارتان رسیده است!
    پس از رعایت کردن موارد قبلی دیگر وقت شروع به کار و معرفی کسب وکارتان فرارسیده است. ابتدا پلتفرم مورد نظر خود را مشخص کنید: شکبه های اجتماعی، سایت اختصاصی، مارکت پلیس ها یا هر بستر دیگری که امکان فروش و رشد در آن ها برایتان میسر است را شناسایی کنید و بیزنس خود را روی آن پلتفرم پیاده کنید.

    چرا یک کسب‌وکار اینترنتی گزینه مطلوبی برای شماست؟

    دلایل مختلفی وجود درد که راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین را به عنوان بهترین راه برای شروع فعالیت تجاری مطرح می‌کند. در درجه اول می‌توان کم‌هزینه بودن پایه‌گذاری یک کسب‌وکار آنلاین را در نظر گرفت. برای شروع فعالیت به عنوان یک کسب‌وکار نوپای آنلاین، نیازی به صرف هزینه‌های گزاف نیست و با داشتن سرمایه‌ای اندک نیز می‌توانید در پلتفرم‌های مختلف شروع به کار کنید.

    از سوی دیگر رشد روزافزون کاربران اینترنت و بالا رفتن اعتماد مردم به خریدهای آنلاین بازار پرمخاطب و روبه‌رشدی را در اختیارتان قرار می‌دهد. در ده سال گذشته تعداد کاربران اینترنت در قاره آسیا نزدیک به چهار برابر شده و این یعنی با آغاز فروش اینترنتی می‌توانید نسبت به افزایش مشتریان بالقوه نیز مطمئن باشید.

    برخلاف شکل سنتی کسب‌وکار که سوددهی آن محدود به موقعیت مکانی، روزهای هفته، مناسبت‌های تقویمی و حتی ساعات کاری بود، کسب‌وکارهای اینترنتی به صورت تمام‌وقت و در تمام روزهای سال در دسترس مشتریان خواهند بود و از این نظر می‌توانند با سرعت بیشتری نیاز مشتریان را برطرف کنند. یک بیزینس آنلاین برای فعالیت با محدودیت‌های دنیای واقعی روبه‌رو نیست و می‌تواند در تمام ساعات روز در دسترس تمام کاربران اینترنت باشد.

     

چطور می‌توانید کسب‌وکار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید؟

پیش از راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین باید اقداماتی را انجام دهید تا بتوانید از موفقیت و سوددهی بیزنس خود مطمئن شوید. در ابتدا باید هدف اصلی از راه‌اندازی کسب‌وکارتان را تعیین کنید. ببینید کسب‌وکار شما چه نیازی را از کدام افراد برطرف می‌کند؟ آیا خدمات یا محصولات شما به قدری جذاب و کاربردی است که مشتریان برای آن هزینه کنند؟

سپس با آگاهی از قوانین و ضوابط کسب‌وکارتان در صورت لزوم برای کسب مجوزهای لازم اقدام کنید. قوانین مربوط به مالیات، حق مالکیت یا سایر مواردی که ممکن است در آینده برایتان مشکل‌ساز را به خوبی بشناسید.

در ادامه نسبت به بازار هدف و مشتریان بالقوه خود اطلاعات لازم را گردآوری کنید. ویژگی‌های مخاطبان از سن و شغل تا شهر محل سکونت آن‌ها می‌تواند روی تصمیمات آتی شما برای تبلیغات، منابع تامین کالا و مواردی از این دست تاثیرگذار باشد.

با توجه به کشش بازار و توان خود برای گسترش کسب‌وکار و تعداد مشتریان احتمالی، زنجیره تامین و منابع مورد نیاز خود را به طور دقیق مشخص کنید. از خرید مواد اولیه تا تامین‌کننده محصول نهایی‌ای که قصد فروش آن  را دارید تعیین کنید تا برای شروع کار و ادامه‌ی فعالیت به مشکل برنخورید.

چیزی که در نهایت بقا و سوددهی فروشگاه آنلاین شما را تضمین می‌کند کیفیت محصول یا خدماتی است که به مشتری ارائه می‌دهید. باید از این نظر نیز کسب‌وکار اینترنتی خود را بررسی کنید و ببینید آیا محصول شما با قیمتی که برای آن در نظر گرفته‌اید ارزش خرید دارد یا نه؟ آیا رقبای فروشگاه اینترنتی شما همان محصول یا خدمات را با همین کیفیت و همین قیمت عرضه می‌کنند یا خیر؟

هویت برند نیز یکی از موارد مهمی است که به جلب اعتماد مشتریان کمک می‌کند. یک فروشگاه اینترنتی باید از نظر نام، لوگو و سایر مواردی که از نظر بصری روی دیدگاه مخاطب تاثیر می‌‌گذارد در سطح قابل قبولی باشد. اگر شخصا توانایی طراحی هویت بصری مناسب را ندارید آن را برون‌سپاری کنید یا فردی را برای انجام این کار استخدام کنید.

حال می‌توانید با پشت سر گذاشتن مراحل قبلی به راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی خود فکر کنید. چالش‌هایی که پس از این با آن‌ها مواجه خواهید شد نیازمند انعطاف‌پذیری و توانایی تصمیم‌گیری سریع شما خواهد داشت.

چطور و در کجا فروش اینترنتی خود را شروع کنیم؟

پلتفرم‌های مختلفی در بستر اینترنت وجود دارند که می‌توانید فروش خود از طریق آن‌ها انجام دهید. امروزه شبکه‌های اجتماعی یکی از در دسترس‌ترین راه‌های ارتباط با مشتریان را در اختیار کسب‌وکارهای کوچک قرار داده‌اند اما در کنار مزیت‌هایی مثل امکان استفاده رایگان، معایبی را نیز به همراه دارند. به طور مثال فرآیند اعتمادسازی برای فروشگاه‌های اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی سخت‌تر و پیچیده‌تر است.

گزینه‌هایی مثل سایت فروشگاهی به کسب‌وکارهای خرد کمک می‌کند که به سادگی و با دریافت نماد اعتماد الکترونیکی اطمینان مشتریان را به‌دست آورند. از سوی دیگر سایت فروشگاه اینترنتی به دلیل این که به طور اختصاصی برای این فروش آنلاین طراحی و ساخته شده امکاناتی نظیر مدیریت موجودی و انبارداری و قابلیت دریافت درگاه پرداخت آنلاین را نیز در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار می‌دهد.

برای داشتن سایت فروشگاهی اختصاصی خود می‌توانید از سرویس‌های مختلفی در داخل کشور استفاده کنید و با صرف هزینه‌ای اندک، بدون داشتن دانش فنی صاحب فروشگاه اینترنتی خود شوید. در این میان فروشگاه‌ساز آنلاین بیدُک یکی از به‌صرفه‌ترین و ارزان‌ترین ارائه‌دهندگان سرویس فروشگاه‌ساز اینترنتی در ایران است که به کمک آن می‌توانید از تمامی امکانات یک فروشگاه اینترنتی بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید